Pirmiausia namų darbai (šprechinantiems angliškai):
Dabar išskirsiu ką pasakė dėdė Tom’as:
1. Įranga yra nesvarbu.
2. Įrangą reikia pasitobulinti ir tada enerigją skirti muzikavimui.
3. Įranga padiktuoja muziką.
Skamba kaip nerišlūs komunisto pezalai, bet pasigilinkim ir gal ką suprasim. Pirmiausia kas tas Tom Morello? Tai muzikantas ir politinis aktyvistas, geriausiai žinomas iš grupės Rage Against The Machine (RATM). Pradžioje jis mokėsi kaip šrederis (techniško metalo muzikantas, kuriam natų skaičius per sekundę svarbiau nei pačios natos), bet po to suprato, kad 1990-ais tokių žmonių pilna ir pradėjo eksperimentuoti su gitara. Prie RATM jis su savo gitara atėjo į didžėjaus vietą. Skamba keistai? O taip (nuo 2:30 prasideda solo):
Vėliau turėjo dar gražaus grojimo su Audioslave ir netgi pačiu „bosu“ Bruce Springsteen’u. Tai autoritetą visai turi.
Panagrinėkime punktus.
1. Įranga yra nesvarbu. Čia turėtų būti su žvaigždute, nes įranga yra nesvarbi klausytojui. Jie ateina ne pasiklausyti 1970-ųjų Marshall JTM45 stiprintuvo ar 1956 Fender Telecaster. Kolekcionieriui tokie dalykai svarbu, muzikantui svarbu tik tiek, kiek leidžia atlikti darbą, klausytojui visiškai nesvarbu. Paprastas pilietis šokinėjantis pagal tavo metal funko ritmą tikrai neatskirs ar tu groji su 50eurų kiekvienoj parduotuvėje randamu taivanietišku BOSS DS-1 ar 500eurų kainuojančiu nekaltų mergelių Amerikoje surinktu distortion pedaliuku išmargintu vienetine grafika. Klausytojui nesvarbu pas tave 0.9 ar 0.13 kalibro stygos tol, kol tu pats jautiesi gerai jomis grodamas. Ir čia einam prie antro punkto.
2. Įrangą reikia pasitobulinti ir tada enerigją skirti muzikavimui. Čia yra dažnas užtrumpinimas gitaristų smegenyse. Kad jei mano idealas groja su vintažiniu stiprintuvu ir gitara, tai gavęs tokį stiprintuvą ir gitarą tu tapsi geresniu muzikantu. Nė velnio! Geresniu muzikantu tapsi, jei daugiau dėmesio skirsi savo idealo technikos studijavimui ir grojimui. Slash’o lygį gali pasiekti ir su savo Epiphone Les Paul, o kai jau pasieksi jo lygį, tai turbūt išeis ir nusipirkti Gibson Les Paul’ą. Aš ir pats esu kaltas dėl tokio mąstymo, bet su metais vis labiau vertinu įrangos paprastumą ir tai ką turiu. Įranga turi būti lengva ir patikima, kad į koncertus galėtum nusigabenti kuo daugiau savo įrangos su kuria tau patogu, kurią tu pažįsti. Tiesiog dažnai išgirsi posakį, kad „skambesys yra jo rankose“.
3. Įranga padiktuoja muziką. Čia Tom’as prisiminė, kad vieną kartą RATM aparatūra išvažiavo į turą ir jiems reikėjo išsinuomoti instrumentus. Ir jiem atrodo, kad su išnuomota groja prastai. Ir tada jam šovė suvokimas, kad dabartinė muzika parašyta tai aparatūrai, jei būtų turėję šitą aparatūrą, tai jie parašytu muziką, kuri gerai skamba ant išnuomotos aparatūros. Čia yra ir privalumas ir trūkumas. Jei užstagnuoji – gali pakeisti aparatūrą ir ji padiktuos naujų idėjų. Bet aparatūra reikia keisti kokybiniu, o ne kiekybiniu atžvilgiu: reikia ne BOSS SD-1 overdraivą pakeisti Ibanez Tubescreamer overdraivu, o įsigyti Wah Wah’ą ar Delay pedaliuką. Bet čia yra ir dar viena gudrybė, kurios reikia išmokti, tai skambėti kaip Tu ant beveik betkokios aparatūros. Jei nesi mega žvaigždė ir neturi penkių komplektų aparatūros ir 10 žmonių aptarnaujančio personalo, tai didelė galimybė, kad ateisi į koncertą tik su savo gitara ir pedalais, o kubas bus vietoje ir sužinosi apie jį tik valandą prieš koncertą. Čia labiausia kenčia bosistai, nes juos kiša belenkaip ir belenkur – labai retai klube jie gauna savo kubą. Tada reikia mokėti EQ, draivą ir garsumą, kad būtų kuo panašiau į tai su kuo groji namie. Arba sukčiauk – turėk savo DI dėžutę, kuri tau patinka ir kurią pažįsti (Tech21 gamina daug tokių) ir susitark su garsistu, kad tiesiai eisi į pultą iš savo DI, taip tu visada žinosi, kaip skambėsi.
Bet šiaip visada prisimink, kad geras muzikavimas,energija, judesiai, išvaizda visad padarys daugiau įspūdžio nei aparatūra. Niekam neįdomūs liūdnojo vaizdo riteriai grojantys tą patį per tą patį, nors ir groja per geriausią aparatūrą pasaulyje su vis skirtinga prabangia gitara. Šituo labai įsitikinau per paskutinį koncertą. Atėjau tik su savo gitara, Fuzz Face pedalu ir radau praktikuojantis grupę, kurios įranga stovėjo. Pats turėjau 10minučių susiderinti, pasidariau taip kiek galėjau, išklausiau garsisto rekomendacijų ir pradėjau groti atiduodamas visą save. Nepaisant blogo oro prie scenos buvo nemažai žmonių ir mėgavosi muzika. Po to vėliau muzikavo ta grupė su savo aparatūra, bet gitaristas pastoviai vaikščiojo nepatenkintas savo garsu ir tai matėsi. Nors buvo bene geriausi tą dieną groję muzikantai, bet žmonių klausėsi mažiausiai. Sutapimas? Gal… Rokenrolo nenusipirksi – reikia jį išsiugdyti*.
*Pinigai gali paskatinti ir paskatina ugdymo procesą.